Ajankohtaiset
Rahoitusta on jo nyt liian vähän sote- palvelujen tuottamiseksi riittävinä
Lue lisää »Pitääkö olla oikeus valita riittämätön hoito?
Lue lisää »Muualla verkossa
Jaa eteenpäin
Tapahtumakalenteri
Ma | Ti | Ke | To | Pe | La | Su |
1 | 2 | |||||
3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9 |
10 | 11 | 12 | 13 | 14 | 15 | 16 |
17 | 18 | 19 | 20 | 21 | 22 | 23 |
24 | 25 | 26 | 27 | 28 | 29 | 30 |
31 |
Lapsen tasapainoista kehitystä on tuettava
Lapsen tasapainoista kehitystä on tuettava
Lasten psyykkisen ja fyysisen hyvinvoinnin ja lapsen kehityksen seurantaan on Espoossa panostettava huomattava määrä lisää henkilö- ja talousresursseja. Lapsen kehittymisen hyväksi tehtävä työ on tuottavaa sijoitustoimintaa Espoolle sen ohella, että lapsi itse saa tämän työn ansiosta paremmat lähtökohdat elämälleen.Espoossa on lisättävä tähän ammatilliset valmiudet omaavaa henkilöstöä. Oirehtiva lapsi ja tarvittaessa myös lapsen vanhemmat on voitava ohjata aina tarpeen ilmaantuessa neuvonnan ja hoidon piiriin. Tätä ennalta ehkäisevää ja varhaisen puuttumisen mahdollistavaa asiantuntijatoimintaa tulisi lisätä neuvolatoiminnoissa, päiväkodeissa, esikouluissa sekä ala- ja yläkouluissa.
Kasvavassa Espoossa resursseja on lisättävä jatkuvasti sekä lastenneuvola että perheneuvola toimintojen kehittämiseksi. Ammattihenkilöstön aikaa ja määrää tulisi suunnata voimakkaasti perhekeskeiseen hoidolliseen toimintaan. Lasten oirehtiminen on usein seurausta kodissa vallitsevista ympäristötekijöistä ja lasta tulee voida auttaa myös sellaisissa tilanteissa.
Lapsen oikeutta turvalliseen ja kehittävään päivähoitoon ei saa rajoittaa esimerkiksi lapsen vanhemman elämäntilanteen perusteella. Harkintavalta päivähoitopaikkaan tulee säilyttää lapsen huoltajalla.
Lasten kotihoidon Espoo-lisää tulee myös korottaa kovan inflaation johdosta, sillä inflaatio rasittaa jo ankarasti myös lapsiperheitä.
Päivähoidossa lapsen kehittymisen ja sosiaalistumisen turvaamiseksi ryhmäkokoja tulisi yleisesti pienentää. Niitä ei saa päästää edes väliaikaisesti useiksi päiviksi nykyiselle käytännössä jatkuvasti esiintyvälle liian suurelle ryhmäkokotasolle.
Esikoulun sekä ala- ja yläkoulun opetusryhmiä tulisi pienentää heti. Rajusti kasvava tarve kouluavustajien käyttöön ja erityisopetukseen vähenisi merkittävästi opetusryhmiä pienentämällä ja oppimisedellytykset paranisivat kaikilla koululuokassa.
Mm. kaikki edellä sanomani merkitsee lyhytaikaisesti arvioiden lisämenoja Espoolle, mutta tuo jo varsin nopeasti lasten kehittymistä haittaavien laiminlyöntien näin vähetessä
moniin muihin menoihin paljon näitä menolisäyksiä suurempia säästöjä.
| ||