Ajankohtaiset
Rahoitusta on jo nyt liian vähän sote- palvelujen tuottamiseksi riittävinä
Lue lisää »Pitääkö olla oikeus valita riittämätön hoito?
Lue lisää »Muualla verkossa
Jaa eteenpäin
Tapahtumakalenteri
Ma | Ti | Ke | To | Pe | La | Su |
1 | 2 | |||||
3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9 |
10 | 11 | 12 | 13 | 14 | 15 | 16 |
17 | 18 | 19 | 20 | 21 | 22 | 23 |
24 | 25 | 26 | 27 | 28 | 29 | 30 |
31 |
Vanhusten palvelut heti kuntoon
Vanhusten palvelut heti kuntoon
Vanhuspalvelujen järjestäminen on jo nyt kunnan velvollisuus ja kuntalaisella on niihin tarvittaessa täysi oikeus. Suomen perustuslaissa säädetään, että jokaisella, joka ei kykene hankkimaan ihmisarvoisen elämän edellyttämää turvaa, on oikeus välttämättömään toimeentuloon ja huolenpitoon. Perustuslaissa säädetään julkisen vallan velvollisuudeksi perusoikeuksien ja ihmisoikeuksien toteutumisen turvaaminen.
Myös sosiaalihuoltolaki on jo kauan velvoittanut kuntia järjestämään väestölleen tarvittavat sosiaalipalvelut ja vastaamaan ihmisen tarvitsemasta huolenpidosta. Laki sosiaalihuollon asiakkaan asemasta ja oikeuksista on sisältänyt jo liki 12 vuotta määräyksen myös mm. ikääntyneen palvelua tarvitsevan henkilön oikeudesta laadultaan hyvään sosiaalihuoltoon ja hyvään kohteluun. Asiakkaalla on oikeus saada sosiaalihuollon toteuttajalta laadultaan hyvää sosiaalihuoltoa ja hyvää kohtelua ilman syrjintää. Lain mukaan asiakasta on kohdeltava siten, ettei hänen ihmisarvoaan loukata sekä että hänen vakaumustaan ja yksityisyyttään kunnioitetaan. Sosiaalihuoltoa toteutettaessa on otettava lain määräyksellä huomioon asiakkaan toivomukset, mielipide, etu ja yksilölliset tarpeet sekä hänen
äidinkielensä ja kulttuuritaustansa.
Miksi nähdyn ja kuullun perusteella näin ei kuitenkaan ole toimittu vauraassa Espoossakaan? Miksi ihmisarvon kunnioitus ei ole ensisijaista Espoon poliittisten päättäjien, virkamiesten ja palveluja tuottavien julkisten ja yksityisten palveluyksikköjen käytännön toiminnassa?
Tuoko valmisteltavana oleva vanhuspalvelulaki mitään parannusta hoivan ja avun puutteessa oleville hauraille espoolaisille vanhuksille? Tätä on todella aiheellista kysyä, kun hoivaa ja apua tarvitsevia kaikkia ihmisiä ei ole autettu nytkään pitkään voimassa olleiden säädösten mukaisesti edes Espoossa? Merkitseekö valmisteltavana oleva vanhuspalvelulaki vain uutta kokoelmaa säädöksistä, joita ei käytännössä noudateta? Hyväkään laki ei auta vanhuksia, jos sen mukaisesti ja ihmisarvoa kunnioittaen ei toimita. Tätä on syytä pelätä, ellei poliitikkojen ja virkamiesten arvomaailma sekä palveluja toteuttavien henkilöiden toiminta parane nykyisestä.
Mielestäni esimerkiksi Espoon poliittisten päättäjien ja virkamiesten on pantava nyt heti toimeksi. Sosiaali- ja terveystoimen on jo ensi vuoden toiminnan ja talouden järjestämisesityksissään huomioitava nykytilan vakavien terveys- ja vanhuspalvelujen puutteiden korjaamistarve ja määrältään nopeasti kasvavan vanhusmäärän synnyttämä lisätarve palveluihin. Esimerkiksi yli 75-vuotiaiden määrä kasvaa Espoossa lähes kolminkertaiseksi väestön ikärakenteen ja muuttoliikkeen seurauksena lähimmän kahdenkymmenen vuoden aikana. Se merkitsee myös vanhusväestön nykyisin tarvitsemien terveys- ja sosiaalipalvelujen tarpeen kasvua lähes kolminkertaiseksi nykyisestä.
Espoon väestön terveys- ja sosiaalipalvelujen nykyiset puutteet ja nopeutuva hoito- ja hoivatarpeen kasvu on myös Espoon valtuuston poliittisten päättäjien laidasta laitaan ymmärrettävä. Palveluja on lisättävä välittömästi ja jatkuvasti sekä palveluyksiköiden käytännön toiminnan tehokas valvonta on käynnistettävä viipymättä.
| ||