Ajankohtaiset
Rahoitusta on jo nyt liian vähän sote- palvelujen tuottamiseksi riittävinä
Lue lisää »Pitääkö olla oikeus valita riittämätön hoito?
Lue lisää »Muualla verkossa
Jaa eteenpäin
Tapahtumakalenteri
Ma | Ti | Ke | To | Pe | La | Su |
1 | 2 | |||||
3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9 |
10 | 11 | 12 | 13 | 14 | 15 | 16 |
17 | 18 | 19 | 20 | 21 | 22 | 23 |
24 | 25 | 26 | 27 | 28 | 29 | 30 |
31 |
Espoon taloudessa on pelivaraa- leikkauksia ei tarvita
Espoon taloudessa on pelivaraa - leikkauksia ei tarvita
Espoolla on muihin, esimerkiksi naapurikuntiin verraten suhteellisesti erittäin matala kunnallisveroveroprosentti ja Espoolla on suhteellisesti matalat kiinteistöveroprosentit.
Espoolla on rahastoituja varoja yhteensä n. 570 miljoonaa eri rahastoissa, niiden sijoitustuotot tulevat olemaan noin 20 miljoonaa tänä vuonna. Tämän vuoden tilikauden tulos on jäämässä vain n. 30 miljoonaa alijäämäiseksi. Vuosikatteeksi ennustetaan kuitenkin 75,6 miljoonaa, tosin se alittaa talousarvion kate- ennusteen 34,7 miljoonalla.
Espoon verotulot eivät ole myöskään pudonneet ja Espoo saa lainaa inflaatiota pienemmällä korolla. Kyllä nyt yleisesti liioitellaan vahvasti Espoon säästötarpeilla.
Toki tuottavuutta pitää kehittää henkilöstön ja työnantajien yhteistyöllä koko ajan ja luoda tulospalkkiojärjestelmä kannustimeksi tuottavuuden kehittämiselle. Turhaa ja tarpeetonta tekemistä kannattaa karsia ja odottelusta johtuvaa hukka- aikaa vähentää. Hankittujen ja hankittavien koneiden, laitteiden, välineiden ja tilojen käyttöasteen tulee olla optimaalinen. Myös hankittavien materiaalien ja raaka- aineiden määrät tulee hukkaantumisen estämiseksi mitoittaa huolellisesti ja pitää varastointimäärät mahdollisimman pieninä.
Tilojen hallinnoinnissa ei saa pitää omia tiloja tyhjinä ja vuokrata samanaikaisesti turhia tilaneliöitä. Turha työaikaa kuluttava työntekijöiden kulkeminen ja liikkuminen tulee työn järkevällä suunnittelulla minimoida ja ostettujen palveluiden ja urakoitsijoiden valvontaa on huomattavasti tiukennettava. Kalliiden ostopalvelujen käytöstä tulee luopua aina, kun ne voidaan korvata omalla jatkuvan rationaalisen kehittämisen mahdollistavalla työllä. Ulkopuolisten tuottajien toimintaa ja töitä ei voi mennä rationalisoimaan, on vain maksettava laskut ajallaan ja seuraavana vuonna vielä indeksikorotettuina.
Ei Espoon tavoitteesta järjestää sosiaali- ja terveyspalvelut riittävinä, laadukkaina ja oikea- aikaisesti pidä tinkiä eikä tarvitse. Terveyskeskusmaksu voidaan poistaa myös niiltä ensimmäisiltä käyntikerroilta, joilta sitä vielä kerätään. Tämä säästäisi huomattavasti hallintokustannuksia sekä myös sairaanhoitokuluja oikea- aikaistamalla lääkärintutkimuksiin hakeutumista.
Mitään palvelumaksuja ei pidä eikä tarvitse nostaa. Niiden nostaminen aiheuttaisi pienituloisille ja toistuvasti erilaisia palveluja tarvitseville vaikeuksia, mutta ei vaikuttaisi edes havaittavasti Espoon talouteen. Huonosti organisoiduilla ja heikosti johdetuilla töillä sekä erittäin korkealle hinnoiteltujen ostopalveluiden käytöllä menetetään Espoossa aivan turhaan kuukaudessa verovaroja se määrä, kenties enemmänkin, joka palvelumaksujen korotuksilla vuodessa saataisi lisää.
Ei Espoossa tarvitse hoidossa olevien vanhusten puuroannosta määrätä pienennettäväksi eikä voisilmää siitä poistettavaksi. Espoon toiminnassa ja taloudessa on paljon pelivaraa ja useita menojen rahoittamismahdollisuuksia mennä eteenpäin ilman palvelujen leikkauksia.
| ||